2020-2021 Eğitim-Öğretim yılı Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi yıllık planları:
NOT: Kasım – Nisan ara tatilleri eklenmiştir.
KAYNAK: Özgür ŞEREMET hocama teşekkür ederim.
5. Sınıf Kazanımlar
- Bilişim teknolojilerine ilişkin temel kavramları tanımlar.
- Geçmişten günümüze bilgi ve iletişim teknolojilerindeki değişimi fark eder.
- Bilişim teknolojilerini günlük yaşamdaki kullanım amaçlarına göre sınıflandırır.
- Bilişim teknolojilerinin günlük yaşamdaki önemini tartışır.
- Farklı bilişim teknolojilerinin olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır.
- Bilişim teknolojilerini kullanmanın beden ve ruh sağlığı üzerindeki etkilerini ve olası belirtilerini açıklar.
- Bilgisayar sisteminin temel kavramlarını ve işlevlerini açıklar.
- Giriş ve çıkış birimlerine örnek verir.
- Fare ve klavyeyi doğru bir şekilde kullanır.
- Bilgisayarda veri saklama yöntemlerini ve depolama birimlerini açıklar.
- Donanım ve yazılım konusunda karşılaştığı teknik sorunlara çözüm üretir.
- Aynı türde farklı marka, model ve teknolojilerin bileşenlerini karşılaştırarak sunar.
- Elektronik ortamda veri yönetiminin önemini fark eder.
- Temel dosya ve klasör yönetim işlemlerini yapar.
- Etik ve bilişim etiği ile ilgili temel kavramları açıklar.
- Bilişim teknolojileri ile İnterneti kullanma ve yönetme sürecinde etik ilkelere uymanın önemini açıklar.
- Çevrimiçi ortamda başkalarının haklarına saygı duymayı bilir.
- Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılacak durumları fark eder.
- Dijital vatandaşlık uygulamalarının kullanım amaçlarını ve önemini kavrar.
- Dijital kimliklerin gerçeği yansıtmayabileceğini fark eder.
- Dijital paylaşımların kalıcı olduğunu ve kendisinden geride izler bıraktığını fark eder.
- Gizlilik açısından önemli olan bileşenleri belirler.
- Gizli kalması gereken bilgi ile paylaşılabilecek bilgiyi ayırt eder.
- Bilginin ağlar arasındaki yolculuğunu keşfeder.
- Bilgisayar ağlarına ilişkin temel kavramları ve bilgisayar ağ türlerini açıklar.
- Bilgisayar ağlarında kullanılan bağlanma teknolojilerini listeler.
- İnternet adreslerinin oluşumunu ve yapısını anlar.
- Web tarayıcısı kavramını açıklar ve tarayıcıyı kullanır.
- Arama motorlarını kullanarak basit düzeyde araştırma yapar.
- Ulaştığı bilginin doğruluğunu farklı kaynaklardan sorgular.
- Ulaştığı bilgiyi kaynak göstererek düzenler.
- EBA kullanılarak yapılabilecekleri açıklar.
- İletişim teknolojilerini tanımlayarak türlerini listeler.
- Sanal ortamda iletişim kurmanın olumlu ve olumsuz yanlarını tartışır.
- E-posta hesabı oluşturur ve iletişim kurmada kullanır.
- Görüntü dosyası biçimlerini bilir.
- Görsellerle ilgili düzenleme işlemlerini yürütür.
- Kelime işlemci programının arayüzünü ve özelliklerini tanır.
- Belirli bir amaç için oluşturduğu belgedeki metni biçimlendirir.
- Kelime işlemci programı ile oluşturduğu belgeyi düzenler.
- Metin içinde arama ve değiştirme işlemlerini yapar.
- Kelime işlemci programı ile oluşturduğu belgenin çıktısını alır.
- Farklı kelime işlemci programlarını keşfeder.
- İş birliğine dayalı olarak oluşturduğu belgeyi paylaşır.
- Sunu hazırlama programının arayüzünü ve özelliklerini tanır.
- Belirli bir amaç için oluşturduğu sununun tasarımını ve bileşenlerini biçimlendirir.
- Sunu hazırlama programı ile oluşturduğu sunuyu düzenler.
- Sunu hazırlama programı ile oluşturduğu sunuyu sunar.
- Farklı sunu hazırlama programlarını keşfeder.
- İş birliğine dayalı olarak oluşturduğu sunuyu paylaşır.
- Günlük hayatta karşılaştığı problemlere çözüm önerileri getirir.
- Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer.
- Problem çözmede temel kavramları tanımlayarak problem türlerini açıklar.
- Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder.
- Verilen bir problemi analiz eder.
- Problemi çözmek için gerekli değişken, sabit ve işlemleri açıklar.
- Problem çözümünde kullanılabilecek operatörlere örnek verir.
- Problem çözümünde ifade ve eşitliklere örnek verir.
- Problem çözümünde işlem önceliğine örnek verir.
- Verilen bir problemin çözümünde operatörleri kullanır.
- Verilen bir problemde ifade ve eşitlikleri kullanarak çözüm üretir.
- Algoritma kavramını açıklar.
- Bir problemin çözümü için algoritma geliştirir.
- Akış şeması bileşenlerini ve işlevlerini açıklar.
- Bir algoritma için akış şeması çizer.
- Bir algoritmayı test ederek hataları ayıklar.
- Matematik ve bilgisayar bilimi arasındaki ilişkiyi tespit eder.
- Programlamayla ilgili temel kavramları açıklar.
- Blok tabanlı programlama aracının arayüzünü ve özelliklerini tanır.
- Blok tabanlı programlama ortamında sunulan hedeflere ulaşmak için doğru algoritmayı oluşturur.
- Doğrusal mantık yapısını açıklar.
- Doğrusal mantık yapısını kullanan algoritmalar geliştirir.
- Karar yapısını ve işlevlerini açıklar.
- Karar yapıları içeren algoritmalar geliştirir.
- Döngü yapısını ve işlevlerini açıklar.
- Döngü yapısı içeren algoritmalar oluşturur.
- Farklı yapılar için oluşturduğu algoritmaların sonucunu yordayarak hatalarını ayıklar.
6. Sınıf Kazanımlar
- Bilişim teknolojilerinin günlük yaşamdaki önemini değerlendirir.
- Bilgisayarların akıllı davranış modellerini kullanma biçimlerini açıklar.
- Bilişim teknolojilerinin beden ve ruh sağlığına etkilerini yorumlar.
- Bilişim teknolojilerinin sosyal ve kültürel hayata katkılarını ve risklerini örnekler üzerinden tartışır
- İşletim sistemi kavramını açıklar.
- İşletim sistemlerinin bileşenlerinin görevlerini kavrar.
- Farklı işletim sistemlerini karşılaştırır.
- Dosya uzantılarına göre dosyaların temel özelliklerini tanımlar.
- Basılı ortamdaki verileri elektronik ortama aktarır.
- Elektronik ortamdaki verilerin sınıflanması ve saklanması için doğru yaklaşımları uygular.
- Dosya ve klasör sıkıştırma işlemlerini yapar.
- Dosyaların saklanması ve dosyalara erişilmesi konusunda strateji geliştirir.
- İnternet etiğinin önemini ifade eder.
- Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılabilecek durumlara örnekler verir.
- Siber zorbalık kavramını açıklayarak korunma amacıyla alınabilecek önlemleri tartışır.
- Telif hakkı kavramını ve önemini araştırır.
- Kullanım haklarını düzenleyen lisans türlerini açıklar.
- Bilişim suçlarının neler olduğunu tanımlayarak ilgili kanunları özetler.
- Bilişim suçlarına karşı alınabilecek önlemler ve stratejiler geliştirir.
- Dijital paylaşımların kendisi ve başkaları üzerindeki etkilerini fark eder.
- Bilişsel ve ahlaki gelişimine uygun olan dijital oyun ve içerikleri ayırt eder.
- Bilişim teknolojilerinin kullanımında gizlilik ve güvenlik boyutlarının önemini tartışır.
- Güvenlik açıklarının oluşumu konusunda yorum yapar.
- Bilgi koruma yöntemlerini ifade eder.
- Bilgi paylaşımı sürecinde olası riskleri değerlendirerek alınabilecek önlemleri tartışır.
- Zararlı yazılımları kavrar.
- Güvenlik yazılımlarının kullanım amaçlarını açıklar.
- Ağ kurmak için gerekli bileşenleri ve bileşenlerin özelliklerini açıklar.
- Bir ağdan dosya ve yazıcı paylaşımı yapar.
- Bilgisayar ağlarının boyutlarına ve bileşenlerine ilişkin farklılıkların nedenlerini tartışır.
- Bilgiye ulaşırken zararlı ve gereksiz içerikleri ayırt eder
- Arama motorlarını kullanarak ileri düzeyde araştırma yapar.
- Bilgi yönetimi kavramını ve önemini ifade eder.
- EBA kullanılarak farklı içeriklere erişim sağlar.
- Farklı ve eş zamanlı iletişim sürecini kavrar.
- Farklı ve eş zamanlı olarak kullanılan iletişim teknolojilerini sınıflandırır.
- Forum ve sohbet araçlarını listeler.
- Sesli ve görüntülü iletişim araçlarını listeler.
- İletişim süreci açısından araçlar arasındaki farklılıkları tartışır.
- İhtiyaca göre doğru iletişim aracını seçerek etkili biçimde kullanır.
- Tablolama programının arayüzünü ve özelliklerini tanıyarak amaca uygun bir tablo oluşturur.
- Belirli bir amaç için oluşturduğu tabloyu biçimlendirir.
- Oluşturduğu tablo üzerinde hesaplama işlemleri yapar.
- Tablodaki verilere filtre uygular.
- Amaca uygun grafik türlerini kullanarak veriyi görselleştirir
- Farklı tablolama programlarını keşfeder.
- İş birliğine dayalı olarak oluşturduğu belgeyi paylaşır.
- Ses ve video dosya biçimlerini bilir.
- Ses ve video dosyalarını düzenleyebileceği yazılımları kullanır.
- Ses dosyaları ile ilgili düzenleme işlemlerini yürütür.
- Video dosyaları ile ilgili düzenleme işlemlerini yürütür.
- İş birliğine dayalı olarak oluşturduğu video dosyasını çevrimiçi ortamda paylaşır.
- Verileri toplayarak türlerine göre sınıflandırır.
- Sabitleri ve değişkenleri problem çözümünde kullanır.
- Bir problemi alt problemlere böler.
- Temel fonksiyonları problem çözme sürecinde kullanır.
- Problemin çözümü için bir algoritma geliştirir.
- Bir algoritmanın çözümünü test eder.
- Farklı algoritmaları inceleyerek en hızlı ve doğru çözümü seçer.
- Hatalı bir algoritmayı doğru çalışacak biçimde üzenler.
- Problemin çözümünü benzer problemler için geneller.
- Matematik ve bilgisayar bilimi arasındaki ilişkiyi tartışır.
- Blok tabanlı programlama aracının arayüzünü ve özelliklerini tanır
- Blok tabanlı programlama aracında sunulan bir programın işlevlerini açıklar.
- Blok tabanlı programlama aracında sunulan bir programın hatalarını ayıklar.
- Blok tabanlı programlama aracında sunulan bir programı verilen ölçütlere göre geliştirerek düzenler.
- Doğrusal mantık yapısını içeren programlar oluşturur.
- Doğrusal mantık yapısını içeren programları test ederek hatalarını ayıklar.
- Karar yapısını içeren programlar oluşturur.
- Karar yapısını içeren programları test ederek hatalarını ayıklar.
- Çoklu karar yapıları içeren programlar oluşturur.
- Çoklu karar yapısını içeren programları test ederek hatalarını ayıklar.
- Döngü yapısını içeren programlar oluşturur.
- Döngü yapısını içeren programları test ederek hatalarını ayıklar.
- Bir algoritmayı uyarlamak için en uygun karar yapılarını seçer.
- Farklı programlama yapılarını kullanarak karmaşık problemlere çözüm üretir.
- Tüm programlama yapılarını içeren özgün bir proje oluşturur.